Sunday, February 6, 2011

WANITA GAGAH PERKASA

Pakar pergigian Angkatan Tentera Malaysia (ATM) Kolonel Dr. Roshidah Ishak merupakan wanita pertama negara dilantik sebagai Brigedier Jeneral pada majlis pemakaian pangkat pegawai kanan Tentera Darat pada 19 Mac 2007.


Kolonel Dr. Roshidah Ishak adalah anak kelahiran Bukit Mertajam, Pulau Pinang. Beliau merupakan anak ketiga daripada sembilan adik-beradik dan beliau mendapat pendidikan awal di Kolej Tengku Kursiah, Seremban, Negeri Sembilan. Beliau kemudiannya mendapat Ijazah Sarjana Muda Pembedahan Pergigian dari Universiti Malaya pada tahun 1981. Beliau telah menerima Ijazah Master of Science (Periodontology) di Universiti Bristol, United Kingdom pada 1991. Beliau memegang jawatan sebagai Kapten di Pusat Pergigian Angkatan Tentera, dinaikkan pangkat kepada Mejar pada tahun 1987, Lt. Kolonel pada tahun 1993 dan Kolonel pada tahun 2007. Suami beliau ialah Encik Ahmad Zulkifle Mohd Zain berasal dari Kelantan dan juga bertugas dalam Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) sebagai Lt. Kolonel (Udara). Beliau mempunyai lima orang cahayamata iaitu tiga orang putera dan dua orang puteri.
Jawatan yang pernah disandang oleh beliau adalah Pegawai Pemerintah Panglima Gagah Angkatan Tentera (PGAT) Tentera Udara Diraja Malayia(TUDM), PGAT Sungai Petani dan Pegawai 1 Khidmat di Cawangan Pergigian, Bahagian Perkhidmatan Kesihatan di Kuala Lumpur. Hobi beliau pada masa lapang adalah bermain bola jaring, snorkeling dan selam scuba (scuba diving).

Satu pelajaran yang semua wanita patut pelajari daripada kisahnya adalah kita mestilah membuat perkara dengan bersungguh- sungguh dan jangan berputus asa jika hendak mencapai kejayaan. Jika sudah mempunyai cahaya mata, jangan terlalu sibuk menumpukan kerja, berikan masa juga untuk meluangkan masa bersama keluarga. Dengan ini, ia boleh membantu kita untuk mengimbangkan hidup kita sebagai seorang wanita bekerjaya.

No comments:

Post a Comment